SEARCH
02/25/2017 - شنبه 7 اسفند 1395
 

سیستم های هوشمند چراغ های راهنمایی و رانندگی





عملکرد سیستم های کنترل هوشمند مرکزی تقاطعات

تقاطعها مهمترین گلوگاه های ترافیکی در سطح معابر شهری بوده و حل معضلات و گره های ترافیکی آنها با رویکردی مسنجم و یکپارچه گامی حیاتی و اساسی در ساماندهی ترافیک شبکه معابر سطح شهر است .

در کلان شهرهای دنیا با توجه به حجم بالای وسایل نقلیه و وجود تقاطعات پرترافیک متعدد، دیگر استفاده از روشهای سنتی جهت اعمال زمانبندی به تقاطعات جوابگو نمی باشد، چرا که اختصاص زمانهای ثابت به محورهای مختلف در تمامی طول ساعات شبانه روز و بدون توجه به رفتار ترافیکی شهروندان در ساعات مختلف مانند حرکتهای صبحگاهی (Inbound) – به سمت مرکز شهر و یا حرکتهای عصرگاهی (Outbound) – خروج از مرکز شهر و نیز بدون در نظر گرفتن تغییرات ترافیک در فصول مختلف سال و همچنین اختصاص زمان به مسیرهای مختلف بدون در نظر گرفتن حجم خودروهای عبوری باعث بالا رفتن تاخیر، بالا رفتن مصرف سوخت و نیز بالا رفتن میزان آلاینده های منتشر شده در هوا می گردد و در بحث کلان باعث به هدر رفتن منابع مادی بسیار و هزاران ساعت از وقت همشهریان می گردد.

در عصر تکنولوژی و در دنیای امروز، اختصاص زمان سبز به محورها بر اساس حجم ترافیک عبوری در هر لحظه و ایجاد هماهنگی در شبکه حمل و نقل شهری، تنها توسط سیستمهای هوشمند کنترل مرکزی چراغهای راهنمائی تقاطعات انجام می پذیرد.

 SCATS یکی از چندین سیستم موفق کنترل هوشمند مرکزی در دنیا می باشد که پس از بررسی های کارشناسی و مطابق با نیاز کلان شهر تهران توسط شرکت کنترل ترافیک در سال 1372 خریداری شده و مورد بهره برداری قرار گرفته است.

 

شرکت کنترل ترافیک تهران تنها متولی طراحی ، نصب ، راه اندازی و نگهداری چراغهای راهنمایی و رانندگی سطح شهر تهران است و با اجرای مطالعات ترافیکی و سنجش موقعیت تقاطعها انواع مختلف چراغهای راهنمایی را برای ساماندهی تقاطع ها نصب و راه اندازی می نماید.

 

در حال حاضر در کلان شهر تهران بالغ بر 440 تقاطع در 4 منطقه عملیاتی (مرکز – شمال – غرب و جنوب) به سیستم هوشمند کنترل مرکزی مجهز می باشند و امکانات سخت افزاری و نرم افزاری برای توسعه و اتصال، تا مرز 512 تقاطع فراهم شده است.

مهمترین اقدامات انجام شده در این حوزه عبارتند از:

·  طراحی ، نصب و راه اندازی چراغهای راهنمایی و رانندگی مجهز به سیستم کنترل هوشمند و متمرکز (SCATS) ، با استفاده از شناسگر های حلقه ای مغناطیسی 
   و با استفاده از شناسگر های مغناطیسی Wireless
.  نصب و راه اندازی تقاطع های هوشمند و زماندار به صورت Wireless

·  تبدیل سیستم کنترل چراغهای راهنمایی از چشمک زن به زماندار بر اساس نتایج مطالعات ترافیکی تقاطعات

            ·  تبدیل فانوس چراغهای راهنمایی و رانندگی به LED با قابلیت دید بیشتر،  طول عمر بالاتر و مصرف برق بسیار پایین تر از لامپ های معمولی

·  نصب و راه اندازی چراغهای راهنمایی و رانندگی چشمک زن LED مجهز به منبع تغذیه خورشیدی (سولار) با قابلیت نصب سریع و بدون نیاز به برق

·  تجهیز تقاطعات زماندار سطح شهر تهران به شمارنده معکوس زمان باقی مانده

·  نصب تابلوهای جهت نما و علائم ترافیکی

·  طراحی و نصب سیستم برق اضطراری (UPS) در کلیه تقاطعات هوشمند به منظور تضمین عملکرد یکنواخت و مستمر چراغهای راهنمایی

·  نصب و راه اندازی دکمه های فشاری صوتی ـ لمسی (Push Button)  جهت عبور و مرور ایمن نابینایان از تقاطعات

·  تجهیز تقاطعات شهر تهران به سیستم تخصیص اولویت به خودروهای امدادی (EVP)

·  ارتقاء سامانه چراغهای راهنمایی و رانندگی هوشمند با استفاده از طرح ابتکاری به کارگیری لوپ بعد از تقاطع در میادین و تقاطعهای بزرگی که با احتمال پس زدگی ترافیک رو به رو هستند .

.  نگهداری یک شبکه عظیم متشکل از بیش از 3000 تقاطع مجهز به انواع چراغ های راهنمایی و رانندگی در سطح شهر تهران



اجرای دو بار فاز گردشی در برخی تقاطع های شهر تهران

چگونگی عملكرد شمارشگرهای نصب شده بر روی تقاطعات کلان شهر تهران

               
  print