Menu

12/11/2019 - چهارشنبه 20 آذر 1398 English

پروژه ها


خطوط اتوبوس‌های تندرو BRT



همواره یکی از مهمترین نقاط ضعف سیستم حمل و نقل مسافر با اتوبوس‌های شهری، کندی تحرک و پائین بودن بهره وری این سیستم می‌باشد. و عواملی چون عدم دسترسی آسان، ازدحام بیش از اندازه مسافرین در ایستگاه ها و اتوبوس‌ها، عدم اطلاع رسانی صحیح در خصوص مسیریابی، طولانی بودن زمان سفر به دلیل سرعت کم اتوبوس، وضعیت نامطلوب اتوبوس ها و پاره ای دیگر از مشکلات و معضلات باعث عدم استقبال شهروندان از ناوگان حمل و نقل عمومی و خطوط فعال اتوبوسرانی در سطح شهر شده است.

 توسعه خطوط ویژه اتوبوس و ساماندهی ناوگان اتوبوسرانی یکی از راهکارهای اصلی کوتاه مدت، کم هزینه و مؤثر در بهبود وضعیت ترافیک تهران می‌باشد. در حال حاضر 157 کیلومتر خط ویژه اتوبوس در تهران وجود دارد در حالی که برای تردد ایمن و روان وسائل نقلیه عمومی در کلان‌شهر تهران بیش از 200 کیلومتر خط ویژه نیاز است. سیستم اتوبوس‌رانی سریع (Bus Rapid Transit) یکی از راهکارهای ساماندهی ناوگان اتوبوسرانی است.


سیستم اتوبوس‌رانی سریع یا BRT  عبارت است از :

نوعی سیستم حمل و نقل خیابانی مجهز به فن‌آوری‌های نوین ITS است که دقت و سرعت سیستم حمل و نقل ریلی و انعطاف‌پذیری حمل و نقل با اتوبوس را همزمان دارا می‌باشد.

 سامانه اتوبوسرانی تندرومنافع فراوانی را در اختیار شهروندان و مدیریت شهری قرار می‌دهد من جمله:

                 ·        کم شدن زمان انتظار در ایستگاه‌ها که باعث افزایش رضایت مندی مشتریان می‌شود.

                 ·        دریافت بلیط قبل از ورود به ایستگاه و حذف رابطه مستقیم بین راننده و مسافران

                 ·        ایمنی و امنیت مسافران به دلیل طراحی خاص ایستگاه‌ها

                 ·        اطلاع‌رسانی دقیق به مسافران در ایستگاه و اتوبوس

                 ·        سهولت استفاده معلولین جسمی – حرکتی

                 ·        زمان‌بندی مناسب که باعث استفاده بهتر از ظرفیت ناوگان اتوبوس‌رانی می‌شود.

                ·        تخصیص هوشمندانه اتوبوس‌ها به مسیرها که باعث کاهش ازدحام مسافران در ایستگاه‌ها و افزایش بهره وری اتوبوس‌ها می‌شود.

                 ·        هزینه کمتر آماده سازی خطوط BRT نسبت به خطوط حمل و نقل ریلی

                 ·        وجود یک مرکز کنترل واحد که باعث افزایش بهره وری سیستم می‌شود.

                 ·        امکان بهره برداری ازساختارها و امکانات موجود


این اهداف توسط عوامل زیر حاصل می‌شود:

                 ·        خط ویژه

                 ·        حق تقدم عبور برای چراغ

                 ·        طراحی خاص وسیله نقلیه

                 ·        طراحی خاص ایستگاه و فضای مورد نیاز بیشتر

                 ·        سیستم جمع‌آوری بلیط هوشمند

 

معماری یک سامانه اتوبوسرانی تندرو(BRT) خصوصیات زیر را شامل می شود:

·       خطوط ویژه و خطوط کمکی

·       ایستگاه‌هایی با ظرفیت بالا

·       اتوبوس‌های شاسی بلند

·       سیستم Pre ticketing

·       اتوبوس‌های مفصلی یا دو مفصلی با ظرفیت 150 الی 300 مسافر

                 ·        ایستگاه‌ها با فاصله 500 الی 1000 متر از یکدیگر

                 ·        داشتن حق تقدم عبور در تقاطعات

                 ·        سیستم‌های اطلاع‌رسانی و کنترلی

 
راه اندازی و فعال نمودن 9 خط BRT با تعداد 1450 دستگاه اتوبوس با بکارگیری 3570 دستگاه اتوبوس گاز سوز و برقی گامی دیگر در کاهش میزان آلایندگی هوای شهر تهران به شمار می رود.

در حال حاضر از 160 کیلومتر شبکه خطوط تندروی طراحی شده، همگی طراحی و پیاده‌سازی شده است و تلاش شده است تا طیف وسیعی از سیستم‌های تأسیساتی هوشمند ترافیکی جهت مدیریت این خطوط و تضمین سطح سرویس آنها به کاربرده شود.                                       


تاریخچه

 



print