SEARCH
03/25/2017 - شنبه 5 فروردين 1396
 

خطوط اتوبوسهای تندرو BRT



همواره یکی از مهمترین نقاط ضعف سیستم حمل و نقل مسافر با اتوبوسهای شهری ، کندی تحرک و پائین بودن بهره وری این سیستم می باشد. و عواملی چون عدم دسترسی آسان ، ازدحام بیش از اندازه مسافرین در ایستگاه ها و اتوبوس ها ، عدم اطلاع رسانی صحیح در خصوص مسیریابی ، نامنظم بودن زمان حرکت اتوبوس ها ، عدم ارائه برنامه زمانبندی دقیق برای توقف اتوبوس ها در ایستگاهها ، طولانی بودن زمان انتظار در ایستگاهها ، طولانی بودن زمان سفر به دلیل سرعت کم اتوبوس ، وضعیت نامطلوب اتوبوس ها و پاره ای دیگر از مشکلات و معضلات باعث عدم استقبال شهروندان از ناوگان حمل و نقل عمومی و خطوط فعال اتوبوسرانی در سطح شهر شده است .

 توسعه خطوط ویژه اتوبوس و ساماندهی ناوگان اتوبوسرانی یکی از راهکارهای اصلی کوتاه مدت، کم هزینه و مؤثر در بهبود وضعیت ترافیک تهران می باشد. در حال حاضر 73 کیلومتر خط ویژه اتوبوس در تهران وجود دارد در حالی که برای تردد ایمن و روان وسائل نقلیه عمومی در کلان شهر تهران بیش از 200 کیلومتر خط ویژه نیاز است . سیستم اتوبوس رانی سریع (Bus Rapid Transit) یکی از راهکارهای ساماندهی ناوگان اتوبوسرانی است.


سیستم اتوبوس رانی سریع یا BRT  عبارت است از :

نوعی سیستم حمل و نقل خیابانی مجهز به فن آوری های نوین ITS است که دقت و سرعت سیستم حمل و نقل ریلی و انعطاف پذیری حمل و نقل با اتوبوس را همزمان دارا می باشد.

 سامانه اتوبوسرانی تندرومنافع فراوانی را در اختیار شهروندان و مدیریت شهری قرار می دهد من جمله:

                 ·        کم شدن زمان انتظار در ایستگاهها که باعث افزایش رضایت مندی مشتریان می شود.

                 ·        دریافت بلیط قبل از ورود به ایستگاه و حذف رابطه مستقیم بین راننده و مسافران

                 ·        ایمنی و امنیت مسافران به دلیل طراحی خاص ایستگاهها

                 ·        اطلاع رسانی دقیق به مسافران در ایستگاه و اتوبوس

                 ·        سهولت استفاده معلولین جسمی – حرکتی

                 ·        زمان بندی مناسب که باعث استفاده بهتر از ظرفیت ناوگان اتوبوس رانی می شود.

                ·        تخصیص هوشمندانه اتوبوس ها به مسیرها که باعث کاهش ازدحام مسافران در ایستگاهها و افزایش بهره وری اتوبوس ها می شود.

                 ·        هزینه کمتر آماده سازی خطوط BRT نسبت به خطوط حمل و نقل ریلی

                 ·        وجود یک مرکز کنترل واحد که باعث افزایش بهره وری سیستم می شود.

                 ·        امکان بهره برداری ازساختارها و امکانات موجود


این اهداف توسط عوامل زیر حاصل می شود:

                 ·        خط ویژه

                 ·        حق تقدم عبور برای چراغ

                 ·        طراحی خاص وسیله نقلیه

                 ·        طراحی خاص ایستگاه و فضای مورد نیاز بیشتر

                 ·        سیستم جمع آوری بلیط هوشمند

 

معماری یک سامانه اتوبوسرانی تندرو(BRT) خصوصیات زیر را شامل می شود:

·       خطوط ویژه و خطوط کمکی

·       ایستگاههایی با ظرفیت بالا

·       اتوبوسهای شاسی بلند

·       سیستم Pre ticketing

·       اتوبوسهای مفصلی یا دو مفصلی با ظرفیت 150 الی 300 مسافر

                 ·        ایستگاهها با فاصله 500 الی 1000 متر از یکدیگر

                 ·        داشتن حق تقدم عبور در تقاطعات

                 ·        سیستم های اطلاع رسانی و کنترلی

 
راه اندازی وفعال نمودن 6 خط BRT با تعداد 1100 دستگاه اتوبوس وخارج از رده نمودن تعداد 1735 دستگاه از اتوبوسهای فرسوده با عمر بیش از 10 سال طی سالهای 1387 لغایت شش ماه اول سال 1390 و با بکارگیری 3547 دستگاه اتوبوس گاز سوز گامی دیگر در کاهش میزان آلایندگی هوای شهر تهران به شمار می رود.

در حال حاضر از 160 کیلومتر شبکه خطوط تندروی طرحی شده مشتمل بر 10 خط ، 6 خط با طول حدود 104 کیلومتر طراحی و پیاده سازی شده است و تلاش شده است تا طیف وسیعی از سیستم های تأسیساتی هوشمند ترافیکی جهت مدیریت این خطوط و تضمین سطح سرویس آنها به کاربرده شود.                                       


تاریخچه

 



print