SEARCH
06/27/2017 - سه شنبه 6 تير 1396
 

مرکز کنترل تونل امیرکبیر



09/21/2014 04:56:12 ب.ظ


با هدف مدیریت و نظارت دقیق بر جریان ترافیک در تونل امیرکبیر ، مرکز کنترل ترافیک تونل در اردیبهشت ماه سال 1393 همزمان با افتتاح پروژه تونل، آغاز به کار نمود.

با افتتاح رسمی تونل امیرکبیر کار اصلی این مرکز یعنی نظارت، ثبت وقایع، پایش و مدیریت ترافیک آغاز و وضعیت جریان ترافیک در تونل  و هر گونه حادثه ای در کمترین زمان ممکن توسط کارشناسان نظارت مشاهده، ثبت، پیگیری و مدیریت می شود.

این مرکز در حال حاضر به صورت شبانه روزی و در سه شیفت کاری علاوه بر انجام وظایف جاری محوله در خصوص کنترل و نظارت بر جریان ترافیک ، کار هماهنگی بین سازمان های مختلف شهری برای انجام عملیات های عمرانی، خدماتی ، فنی و نگهداری و تعمیرات تجهیزات و تاسیسات تونل را انجام و نظارت کامل بر تمامی امور تونل امیرکبیر را بر عهده دارد.

تجهیزات کنترل ترافیک تونل

نظارت تصویری و کنترل ترافیک

در حال حاضر مرکز کنترل تونل امیرکبیر با استفاده از 64 دوربین ثابت و کنترل دار ، 20 ایستگاه تماس امدادی و 39 عدد تابلوی خبری کنترل خطوط حرکتی و محدودیت سرعت که در ورودی و داخل تونل با فواصل مشخص از یکدیگر قرار دارند، جریان ترافیک را پایش و مدیریت می نماید.

همچنین 3 دستگاه دوربین ثبت تخلف سرعت، 4 دستگاه دوربین ثبت تخلف عبور از خط امداد در هردومسیر نصب و راه اندازی شده است.

·         جمع آوري اطلاعات و پارامترهاي ترافيكي از سطح معبر ورودي تونل از قبيل: حجم، سرعت، درصد اشغال .

·         استفاده در جهت مديريت جريان ترافيك عبوري از تونل.

·         برنامه ريزي خدمات و عمليات فني در تونل از قبيل نگهداري تجهيزات، روسازي آسفالت و . . .

·         تشخيص خودكار حالت تراكم يا توقف وسايل نقليه با استفاده از پارامترهاي به دست آمده .


سامانه تهویه خودکار تونل :

تخلیه دود و گازهای سمی با استفاده از جت فنها که به صورت خودکار انجام می شود. برای این سیستم دو حالت تعریف شده است. اولین حالت عملکرد خودکار در شرایط عادی تونل و دومین حالت عمکرد در زمان حریق می باشد که براساس سناریوهای از پیش تعریف شده و با توجه به موقیت حریق انجام می شود.

تعداد کل جت فن ها : 32 دستگاه

تعداد جت فن های تونل شمالی : 28 دستگاه

تعداد جت فن های تونل جنوبی : 4 دستگاه

سامانه تشخیص میزان آلودگی تونل :

شامل 4 دستگاه تشخیص میزان دید و منوکسید کربن که در فواصل استاندارد از یکدیگر قرار دارند و با ارسال داده ها به سامانه مرکزی به صورت بر خط، داده های لازم برای عمکرد بهتر و بهینه سامانه تهویه تونل را فراهم می آورند.

 

سامانه حریق تونل

اعلام حریق :

اندازه گیری درجه حرارت سراسر تونل با استفاده از کابل LHD حرارتی که داده های مربوط به درجه حرارت به سامانه مرکزی ارسال کرده و در صورت تشخیص درجه حرارت خارج از استاندارد تعریف شده، آلارم "هشدار" می دهد.


اطفاء حریق :

70 عدد جعبه آتش نشانی شامل یک عدد شیلنگ 20 متری آب تحت فشار، یک عدد کپسول 6 کیلویی co و یک عدد کپسول 6 کیلویی پودر و گاز

مخزن آب با حجم 300 هزار لیتر

دو عدد الکتروموتور جهت حفظ فشار آب در حد استاندارد


روشنایی تونل

 روشنائی تونل نیز با استفاده از پیشرفته ترین تکنیک های روز دنیا طراحی و اجرا شده است. در ورودی های تونل به منظور تطبیق نور تونل با نور محیط خارج، در طول روز از آبشار نور استفاده شده است تا رانندگان هنگام ورود به تونل دچار خیره گی نور در میدان دید نشوند و از حوادث ترافیکی احتمالی پیشگیری شود. در طول دو مسیر تونل 1056 چراغ روشنایی با سیستم بخار سدیم تعبیه شده است تا روشنایی تونل در حد استاندارد تأمین شود.


امداد تونل

کار امدادرسانی به خودروهای آسیب دیده ناشی از تصادفات و همچنین خودروهایی که به دلیل بروز نقص فنی داخل تونل متوقف می شوند بر عهده 3 دستگاه خودرو یدک کش و وانت نیسان امداد تونل است.                                 

تیم امدادی تونل مجهز به جرثقیل حمل خودروهای سبک ، مخروطی و نوار خطر جهت ایمن سازی ، چراغ گردان ، جعبه کمک های اولیه ، باتوم ترافیکی چراغ دار و جارو جهت جمع آوری سریع ضایعات باقی مانده ناشی از تصادفات و برخورد با تجهیزات است. امداد رسانان تونل با لباس فرم یک دست و به صورت شبانه روزی در محدوده تونل به منظور امداد رسانی مشغول خدمت هستند.  
تمامی خدمات و امدادرسانی انجام شده توسط خودروهای امدادی در فرم گزارش روزانه ثبت شده که در مرکز کنترل ترافیک تونل بایگانی می شود.                          

print