SEARCH
10/20/2014 - دوشنبه 28 مهر 1393
 

کنترل هوشمند محدوده طرح ترافیک


طرح ترافيك شهر تهران از شهريور 1358 به منظور رفع تراكم تردد وسايل نقليه در مناطق مركزي شهر به اجرا گذاشته شد . اين محدوده بين سال هاي 1358 تا 1379 تغييراتي کرد و در سال 1379 بر اساس مصوبه شوراي عالي هماهنگي ترافيك، محدوده طرح به 31 کيلومتر مربع گسترش يافت و هم اکنون فقط تعداد مشخصی از خودروها مجاز به تردد در محدوده طرح ترافیک می باشند.

 ترافيک سنگين، وضعيت آلودگي هوا ، تقاضاي سفر زياد به مناطق مرکزي شهر و مشکلات کمبود فضاي خودرو و پارکينگ دلايلی برای اجراي اين طرح بودند. بر اساس آمارهاي رسمي سازمان حمل و نقل و ترافيک شهرداري تهران ( تابستان 87 ) تعداد کل ورودي ها از اين معابر به اين محدوده از ساعت 6.30 صبح الي 17 عصر حدود 494000  وسيله نقليه بوده است که 36 درصد آن را وسائل نقليه شخصي با  بيشترين حجم ورودي تشکیل داده اند. با توجه به تعداد مجوزهاي طرح ترافيک که حدود 89200 مجوز در سال است و با اين فرض که تمامي خودروهای دارای مجوز ورود به طرح در طول مدت اجراي طرح در آن محدوده حضور داشته اند ، حدود 160000 ورودي هاي غير مجاز به محدوده وجود دارد که 30 درصد کل ورودي ها به اين محدوده است.

با اين حال با توجه به آمار گرفته شده از پليس راهور تهران ( پائيز 1387 ) تنها حدود 1500 مورد از تخلفات توسط ماموران راهنمايي و رانندگی شناسايي شده و برای آنها قبض صادر گرديده که نشانگر اعمال قانون کمتر از يک درصد در اين محدوده است.

طراحي محدوده طرح ترافيك وقتي مؤثر است كه اعمال اين محدوديت با موفقيت اجرا شود، ليكن حجم انبوه خودروهاي ورودي به داخل محدوده طرح و محدود بودن امكانات و نيروي انساني براي كنترل اين محدوده، از مشكلات اجراي طرح مذكور است.

كنترل سنتي محدوده طرح ترافيك نيازمند نيروي انساني زياد و تحمل شرايط سخت است.این شيوه محدوديت‌هاي عمده‌اي دارد از جمله اين كه وقتي يك خودروي متخلف براي جريمه كردن متوقف مي‌‌شود، بسياري از خودروها بدون بررسي شدن از كنار آن مي‌گذرند.همچنین احتمال خطا در خواندن پلاك،‌ نوشتن جريمه و ثبت آن از مشكلات شيوه سنتي كنترل محدوده طرح ترافيك است .در نتیجه شرکت کنترل ترافیک کار مطالعاتی وسیعی را آغاز نمود و مطالعه الگوهاي موفق بهره‌گيري از فن آوري‌ روز به عنوان مكمل كنترل‌هاي انساني راه حل رويارويي با چالش‌هاي اجرايي در مسير بهبود وضعيت ترافيك تهران شناخته شد و پس از بررسی راهکارهای مختلف مشخص شد مکانیزه کردن محدوده طرح ترافیک در کلانشهر تهران با استفاده از فناوری تشخیص خودکار پلاک خودرو به دلایلی چون دقت بالا،عدم نیاز تجهیز خودروها، وجود تعداد کافی عرضه کنندگان نرم افزار تشخیص نوری کاراکتر(OCR)،امکان استفاده از برخی زیر ساخت های موجود و وجود بستر قوی شبکه فیبر نوری پذیرفتنی و کاربردی است.

پس از اجرای موفق این طرح و کاهش محسوس متخلفین ورود به محدوده طرح ترافیک تحقیقات همچنان در جهت اجرای بهینه تر و کاهش هر چه بیشتر متخلفین ادامه یافت. در همین راستا و با توجه به مشاهده درصد بالای ترددهای موردی و تصادفی، از مهمترین راه حلها جهت کاهش تعداد متخلفین و رفاه حال همشهریان طرح های روزانه و هفتگی مشخص گردید.

با این حال و با تلاش همه جانبه و تعامل شهرداری تهران و پلیس راهنمایی رانندگی هنوز هم شاهد تخطی از قانون و تخلفات

هستیم ! و این شمایید که با رعایت قوانین و همکاری بیشتر می توانید ما را در این زمینه و داشتن شهری تمیزتر و کم ترافیک تر که مایه آرامش هرچه بیشتر تک تک ماست یاری رسانید.

مرز محدوده طرح ترافیک از سمت شمال خیابان مطهری، از سمت جنوب خیابان شوش، از سمت غرب خیابان کارگر و از سمت شرق خیابان شریعتی و هفده شهریور می باشد.

آیا میدانید تخلفات شما مثل پوشاندن پلاک ،بالا زدن صندوق عقب، استفاده از افراد و... با همکاری پلیس و شهرداری تحت پیگرد قرار می گیرد و جرائم سنگینی برای شما بدنبال خواهد داشت ؟!

استفاده از حمل و نقل عمومی – پرهیز از تخلفات – رعایت و پایبندی به قوانین = کاهش  ترافیک و داشتن شهری پاک

 

print