Menu

10/17/2019 - پنجشنبه 25 مهر 1398 English

پروژه ها


کنترل هوشمند محدوده طرح ترافیک


طرح ترافیك شهر تهران از شهریور 1358 به منظور رفع تراكم تردد وسایل نقلیه در مناطق مركزی شهر به اجرا گذاشته شد. این محدوده بین سال‌های 1358 تا 1379 تغییراتی کرد و در سال 1379 براساس مصوبه شورای عالی هماهنگی ترافیك، محدوده طرح به 31 کیلومتر مربع گسترش یافت و هم اکنون فقط تعداد مشخصی از خودروها مجاز به تردد در محدوده طرح ترافیک می باشند.

ترافیک سنگین، وضعیت آلودگی هوا، تقاضای سفر زیاد به مناطق مرکزی شهر و مشکلات کمبود فضای خودرو و پارکینگ دلایلی برای اجرای این طرح بودند. براساس آمارهای رسمی سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران (تابستان 87) تعداد کل ورودی‌ها از این معابر به این محدوده از ساعت 6:30 صبح الی 17 عصر حدود 494000 وسیله نقلیه بوده است که 36 درصد آن را وسایل نقلیه شخصی با  بیشترین حجم ورودی تشکیل داده‌اند. با توجه به تعداد مجوزهای طرح ترافیک که حدود 89200 مجوز در سال است و با این فرض که تمامی خودروهای دارای مجوز ورود به طرح در طول مدت اجرای طرح در آن محدوده حضور داشته‌اند، حدود 160000 ورودی‌های غیر مجاز به محدوده وجود دارد که 30 درصد کل ورودی‌ها به این محدوده است.

با این حال با توجه به آمار گرفته شده از پلیس راهور تهران (پاییز 1387) تنها حدود 1500 مورد از تخلفات توسط ماموران راهنمایی و رانندگی شناسایی شده و برای آنها قبض صادر گردیده که نشانگر اعمال قانون کمتر از یک درصد در این محدوده است.

طراحی محدوده طرح ترافیك وقتی مؤثر است كه اعمال این محدودیت با موفقیت اجرا شود، لیكن حجم انبوه خودروهای ورودی به داخل محدوده طرح و محدود بودن امكانات و نیروی انسانی برای كنترل این محدوده، از مشكلات اجرای طرح مذكور است.

كنترل سنتی محدوده طرح ترافیك نیازمند نیروی انسانی زیاد و تحمل شرایط سخت است. این شیوه محدودیت‌های عمده‌ای دارد از جمله این كه وقتی یك خودروی متخلف برای جریمه كردن متوقف می‌شود، بسیاری از خودروها بدون بررسی شدن از كنار آن می‌گذرند.همچنین احتمال خطا در خواندن پلاك،‌ نوشتن جریمه و ثبت آن از مشكلات شیوه سنتی كنترل محدوده طرح ترافیك است. در نتیجه شرکت کنترل ترافیک کار مطالعاتی وسیعی را آغاز نمود و مطالعه الگوهای موفق بهره‌گیری از فن‌آوری روز به عنوان مكمل كنترل‌های انسانی راه حل رویارویی با چالش‌های اجرایی در مسیر بهبود وضعيت ترافيك تهران شناخته شد و پس از بررسی راهکارهای مختلف مشخص شد مکانیزه کردن محدوده طرح ترافیک در کلانشهر تهران با استفاده از فناوری تشخیص خودکار پلاک خودرو به دلایلی چون دقت بالا، عدم نیاز تجهیز خودروها، وجود تعداد کافی عرضه‌کنندگان نرم افزار تشخیص نوری کاراکتر(OCR)، امکان استفاده از برخی زیر ساخت‌های موجود و وجود بستر قوی شبکه فیبر نوری پذیرفتنی و کاربردی است.

با این حال و با تلاش همه جانبه و تعامل شهرداری تهران و پلیس راهنمایی رانندگی هنوز هم شاهد تخطی از قانون و تخلفات هستیم! و این شمایید که با رعایت قوانین و همکاری بیشتر می‌توانید ما را در این زمینه و داشتن شهری تمیزتر و کم ترافیک‌تر که مایه آرامش هرچه بیشتر تک تک ماست یاری رسانید.

مرز محدوده طرح ترافیک از سمت شمال خیابان مطهری، از سمت جنوب خیابان شوش، از سمت غرب خیابان کارگر و از سمت شرق خیابان شریعتی و هفده شهریور می‌باشد.

آیا می‌دانید تخلفات شما مثل پوشاندن پلاک، بالا زدن صندوق عقب، استفاده از افراد و... با همکاری پلیس و شهرداری تحت پیگرد قرار می‌گیرد و جرائم سنگینی برای شما بدنبال خواهد داشت؟!

استفاده از حمل و نقل عمومی – پرهیز از تخلفات – رعایت و پایبندی به قوانین = کاهش  ترافیک و داشتن شهری پاک

 

print