SEARCH
07/21/2017 - جمعه 30 تير 1396
 

مراکز کنترل اقماری




علاوه بر استقرار مراکز تخصصی، اعمال تدابیر مدیریتی عام بر ترافیک شهر تهران متناسب با نیازهای منطقه ای نیز از اهمیت وافری برخوردار است. ساختار شبکه معابر، الگوهای سفرهای روزانه، مدهای حمل و نقلی و رفتارهای ترافیکی در مناطق مختلف شهر تهران از تنوع زیادی برخوردار است. به ویژه این تنوع در مناطق مرزی شهر تهران در غرب، شرق، و جنوب به سبب ترافیک دروازه های ورودی و خروجی شهر تهران شاخص تر است. ضمن آنکه در منقطه شمال تهران پارامتر مهم و اثرگذار دیگر، شرایط جوی حاکم بر منطقه به خصوص در فصول پاییز و زمستان می باشد که لزوم اتخاذ تدابیر ویژه به منظور ارتقاء ایمنی و نیز روانی ترافیک را اجتناب ناپذیر می سازد.

                                             

 

عمده ترین اهداف پیش بینی شده برای استقرار مراکز کنترل اقماری از این قرارند:

· ایجاد هماهنگی و همکاری منسجم میان کلیه دستگاه های دخیل در حوزه مدیریت و خدمات شهری در سطوح منطقه ای و اقماری اعم از شهرداری های مناطق، پلیس راهنمایی و رانندگی، آتشنشانی، پلیس 110، پلیس راه در مبادی ورودی شهر و شرکتها و سازمانهای متولی خدمات حمل و نقل عمومی

· افزایش احاطه مجموعه مرکز کنترل ترافیک تهران بر رویدادها و شرایط حاکم بر کلیه مناطق تهران و امکان اتخاذ راهبردها و رویه های متناسب با مقتضیات منطقه ای و اقماری با توجه به افزایش توان مجموعه در گردآوری اطلاعات لحظه ای تا سطوح نواحی و محلات

· محوریت مراکز کنترل اقماری به عنوان مقر ستادهای مدیریت بحران منطقه ای با هماهنگی کامل با مرکز کنترل ترافیک شهر تهران به عنوان مرکز فرماندهی و مدیریت یکپارچه شهری

· اعمال تدابیر ویژه ترافیکی در مورد مسیرهای مواصلاتی و دروازه های ورودی شهر تهران با توجه به دسترسی مرکز کنترل اقماری به تصاویر زنده دوربین های نظارت تصویری


 

مرکز کنترل ترافیک شمال 

مرکز نظارت و کنترل ترافیک تهران به عنوان مهمترین مکان برای ایجاد سیستم مدیریت یکپارچه ترافیک در سال 1371 مورد بهره برداری قرار گرفت و با توجه به توسعه سیستم نظارت تصویری شهر تهران و افزایش تعداد دوربین ها ، در سال 1388مدیران حوزه حمل ونقل تصمیم به ایجاد مراکز اقماری نظارت تصویری در 4 منطقه تهران نمودند که در همین راستا، مرکز کنترل ترافیک اقماری شمال تهران در منطقه 1 راه اندازی گردید

این مرکز که در بلوار اوشان و در ساختمان معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری منطقه یک واقع شده است، عملیات تجهیز آن از اول مرداد 89 آغاز گردید که تا 20 شهریور 89 ادامه داشت. در دهه آخر شهریور ماه همزمان با ستاد مهر این مرکز نیز مورد بهره برداری قرار گرفت تا پهنه شمالی شهر تهران را که شامل منطقه یک و دو و سه می باشند را از نظر ترافیکی تحت کنترل درآورند
محدوده پهنه شمالی به تفکیک مناطق به شرح ذیل می باشند:

منطقه 1 :

در شمالی ترین نقطه شهر تهران در دامنه های جنوبی رشته کوه های البرز قرار دارد که از شمال: به ارتفاعات 1800 متر، از جنوب: بزرگراه شهید چمران (تا دوراهی هتل آزادی) و بزرگراه مدرس – صدر تا خیابان استخر، از غرب: اراضی اطراف رودخانه درکه و از شرق: جاده لشگرک و پارک جنگلی قوچک را شامل می گردد. مساحت این منطقه 64 کیلومتر مربع می باشد که با توجه به کوهستانی بودن و دارا بوئن باغات و ... مهمترین قطب گردشگری می باشد.

منطقه 2 :

این منطقه نیز در دامنه جنوبی رشته کوه های البرز قرار دارد که از شمال : به ارتفاعات 1800 متر ، از غرب : دره های فرحزاد و بزرگراه های اشرفی اصفهانی و جناح ، از جنوب : خیابان آزادی تا تقاطع توحید – نواب و از شرق : بزرگراه شهید چمران را شامل می گردد . مساحت این منطقه نیز 64 کیلومتر مربع می باشد .

منطقه 3 :

با مساحتی بالغ بر 3000 هزار هکتار در پهنه شمال شرقی تهران است که با مناطق 1،2،4،6،7 همجوار می باشد که از شمال : بزرگراه چمران، مدرس و صدر ، از غرب : بزرگراه چمران ، از شرق : خیابان پاسداران و بخشی از خیابان شریعتی و از جنوب : بزرگراه رسالت و همت را شامل می گردد .

همانطور که مشاهده می کنید این مرکز بایستی معابر و شریان های اصلی شهر مانند بزرگراه های بابایی، صدر، مدرس،چمران، همت، رسالت، حکیم، حقانی، یادگار امام (ره)، ارتش، شیخ فضل الله نوری، نیایش، آفریقا، امام علی (ع)، جلال آل احمد و خیابان های پاسداران، شریعتی،ستارخان ،میرداماد،ولیعصر (عج)، ملاصدرا و میادین ونک، تجریش، مادر، قدس ،نوبنیاد و صنعت را از نظر ترافیکی تحت کنترل داشته باشند که حساسیت های بالای کار در این مرکز را نشان می دهد.

 
مرکز کنترل ترافیک شرق

مرکز کنترل ترافیک شرق تهران در مهرماه سال 1388 با 5 نفر پرسنل در سه شیفت کاری (صبح ، عصر و شب) با 52 عدد دوربین نظارت تلویزیونی که مناطق 4،8 و 13 (به تفکیک منطقه 4 ، 28 عدد دوربین – منطقه 8 ، 13 عدد دوربین – منطقه 13 ، 8 عدد دوربین ) را تحت پوشش و نظارت داشتند راه اندازی و مشغول به فعالیت گردید که در حال حاضر این مرکز با انتقال به محل جدید واقع در ساختمان معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری منطقه 4 با 13 نفر پرسنل مجرب در سه شیفت کاری می کوشد به بهترین وجه ممکن ترافیک پهنه شرق و شمال شرق تهران را پوشش دهد.

با توجه به وسعت شهر تهران و اینکه منطقه 4 به عنوان یکی از پرجمعیت ترین و وسیعترین مناطق شهر تهران محسوب می گردد و یکی از درگاه های ورودی شهر تهران از سمت شرق (جاده دماوند) می باشد .با هماهنگی به عمل آمده با معاونت محترم ترافیک منطقه 4 و پلیس راهور و لزوم حضور نماینده های ارگان ها از جمله راهنمایی و رانندگی شاهد حضور و استقرار 2 نفر از پرسنل راهنمایی و رانندگی در این مرکز هستیم. با توجه به بیسیم موجود در این مرکز که برای هر سه منطقه 4 ،8، 13 می باشد جهت اطلاع رسانی به موقع و هماهنگی لازم برای اعزام نیروهای امدادی و انتظامی زمان مدیریت حوادث کاهش بسیار چشمگیری داشته است.


مرکز کنترل ترافیک غرب

کنترل ترافیک اقماری غرب تهران در ساختمان شماره دو شهرداری منطقه 5 در مهر ماه 1388 افتتاح گردید. این مرکز مسئولیت نظارت بر دوربین های شش منطقه شهرداری اعم از 21،18،17،9،5 و 22 را بر عهده دارد و همچون پل ارتباطی بین شهرداری تهران و سازمان ها و ارگان هایی که دخیل در امر ترافیک و مرتبط به مسائل و حوزه های تخصصی مدیریت شهری هستند، می باشد و با داشتن پرسنل کوشا با کنترل معابر توس دوربین های نظارت ترافیکی و در اختیار داشتن سیستم ثبت وقایع که بانک اطلاعات ترافیکی شهر تهران نیز می توان نام برد در خصوص هماهنگی معضلات ترافیکی با پیگیری از سازمان های مربوطه و اطلاع رسانی به شهروندان فعالیت دارد .

کنترل ترافیک اقماری غرب تهران با دارا بودن اتاق مدیریت بحران در مواقعی همچون بارندگی های شدید و بارش برف و یخبندان با حضور مسئولین هدایت عملیات سطح منطقه را کنترل می نمایند. این مرکز با توجه به اینکه در پهنه ای از شهر واقع شده که دروازه غربی ورود و خروج شهر تهران می باشد و وجود شریان های حمل و نقل عمومی از جمله فرودگاه مهرآباد و متروی تهران – کرج در این پهنه قرار دارد بسیار حائز اهمیت بوده و روان سازی ترافیک در این منطقه خصوصا در یخبندان شدید زمستان و در نواحی کوهستانی مناطق 5 و 22 عزمی راسخ می طلبد.

 
مرکز کنترل ترافیک جنوب

 با توجه به گسترش شهرها و زندگی مدرن و ماشینی به کارگیری از سیستم های پیشرفته و الکترونیک لازم بوده و بدون سیستم های مدرن کنترل ترافیک، گره های ترافیکی باعث بروز مشکلاتی چون: عدم خدمت رسانی و امداد رسانی به موقع، صرف انرژی زیاد، صرف وقت و درنهایت نارضایتی شهروندان می شود. از اینرو اکثر کلانشهر های دنیا به این سیستم مجهز گردیده اند و شهر تهران نیز از این قاعده مستثنی نمی باشد.

در راستای اهداف شهرداری تهران مبنی بر ناحیه محوری و بنابر ترافیک بالای شهر تهران و به منظور خدمت رسانی مطلوب و دقیق، مرکز کنترل ترافیک اقماری جنوب واقع در پهنه جنوبی شهر در مهر ماه 1388 شروع به کار نمود.

مرکز جنوب شرق تهران واقع در ساختمان معاونت ترافیک منطقه 15 و زیر نظر مرکز کنترل ترافیک تهران با تمام توان خود به صورت شبانه روزی مشغول به خدمت رسانی به شهروندان محترم مناطق 20،19،16،15،14 شهر تهران می باشد. این منطقه به دلیل شرایط خاص خود و واقع شدن در دروازه ورودی جنوبی شهر تهران، فرودگاه حضرت امام (ره)، سه راه افسریه، بزرگراه خاوران و اتوبان قم و ترافیک ناشی از مسافرت های زیارتی - سیاحتی از یک طرف و از طرف دیگر وجود اماکن زیارتی همچون مرقد امام راحل (ره)، حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) و بهشت زهرا، خصوصا در تعطیلات پایان هفته شاهد حجم عظیم ترافیک و حوادث ناشی از آن بوده و یکی از پرکارترین مراکز کنترل ترافیک می باشد.

                                                                                   

مرکز کنترل ترافیک مرکزی

با توجه به افزایش ترافیک شهر تهران و نیاز به کنترل دقیق و آنی ترافیک، این مرکز در مهر ماه 1391 در ساختمان معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری منطقه 12 به منظور پوشش ترافیکی هسته مرکزی شهر شامل مناطق 6،7،10،11 و 12 راه اندازی خواهد گردید.

با توجه به وجود مراکز اداری و تجاری و دانشگاهی شهر تهران در این هسته از جمله مراکز خرید واقع در خیابان های جمهوری، ولیعصر، حافظ، امام خمینی ،سهروردی، شریعتی، بازار بزرگ تهران و مراکز اداری واقع در این پهنه، وجود دانشگاه تهران، مصلی امام خمینی (ره) و ترافیک ورودی به این محدوده در صبحگاه و ترافیک برگشتی و ترافیک ناشی از خرید در شامگاه یکی از پرکارترین مراکز می باشد.

این مرکز با در اختیار داشتن بیش از یک سوم از دوریبن های نظارت ترافیکی شهر تهران و حدود نیمی از چراغ های راهنمایی و رانندگی هوشمند تقاطعات می کوشد تا به بهبود وضعیت ترافیک در این محدوده کمک نماید. وجود محدوده طرح ترافیک، بازار بزرگ تهران، پیاده راه های واقع در محدوده بازار، بافت قدیمی و تاریخی و مراکز فرهنگی و آموزشی از دیگر شاخصه های این پهنه شهر می باشد.


مرکز کنترل ترافیک جنوب غرب تهران 

مرکز کنترل ترافیک جنوب غرب تهران  در 12 خرداد ماه 1393 توسط معاون حمل و نقل ترافیک شهردار تهران مهندس تشکری هاشمی و با حضور دکتر نوروزی شهردار منطقه 18 و مهندس وزیری مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک در مجاورت شهرک ترافیک منطقه 18 افتتاح شد.

این مرکز با 10 نفر پرسنل مجرب در سه شیفت کاری (صبح، عصر و شب)، معابر اصلی منطقه 18 و همچنین مناطق 9 و 17 و بزرگراه های آیت الله سعیدی و بزرگراه آزادگان را با 60 دوربینی که در این مرکز تعبیه شده است، رصد می کند.

 

 

 

 

print