SEARCH
06/23/2017 - جمعه 2 تير 1396
 

سامانه هاي هوشمند مديريت و کنترل بزرگراه ها



با رشد روز افزون خودروها و محدود بودن فضاي معابر اصلي و شرياني در سطح شهرها توسعة شبکة بزرگراهي درسطح شهر و تکميل رينگ بزرگراهي در اکثر شهرهاي بزرگ و پر جمعيت جهان به عنوان رويکرد اصلي در دستور کار قرار گرفته است. اما با توجه به اينکه شبکة بزرگراهي پذيراي حجم انبوهي از تقاضاي سفر بوده و در ضمن گسترش شبکة بزرگراهي به خودي خود باعث افزايش حجم تقاضاي سفر و توليد سفرهاي جديد مي شود، تردد روان و ايمن در شبکة بزرگراهي بدون اعمال تدابير مديريتي اثربخش ممکن نمي گردد.

مدیریت یکپارچه، مکانیزه و هوشمند بزرگراه‌های تهران، برای اولین بار در سطح کشور در مجموعه بزرگراهی کریدور 35 کیلومتری دماوند - شهران در شهریور ماه 1393 در فاز اجرایی قرار گرفت.

این کریدور به عنوان اولین بزرگراه مدیریت شده در شهر تهران، از شرق به غرب از تقاطع بزرگراه بابایی با بزرگراه یاسینی شروع شده و پس از عبور از بزرگراه‌های بابایی، صدر هم‌سطح و صدر طبقاتی وارد تونل نیایش و سپس بزرگراه نیایش و بزرگراه شهید آبشناسان شده و تا میدان شهران امتداد می‌یابد. این کریدور که به علت حساسیت بالای پل نیایش و بزرگراه طبقاتی صدر انتخاب شده است، به تمامی بزرگراه‌های شمالی - جنوبی اصلی شهر تهران متصل است و آماربرداری‌های انجام شده نشان می‌دهد که در ساعات اوج بیش از یکصد هزار خودرو در حال استفاده از این کریدور هستند. این حجم بالا، ضرورت مدیریت پویا و در لحظه این بزرگراه را نشان می‌دهد.

 در فرآیند مدیریت بزرگراهی با کمک مجموعه‌ای از شناسگرها، دوربین‌ها، تابلوها، بزرگراه به صورت لحظه ای رصد می‌شود و هرگونه اتفاق یا حادثه‌ای در آن به صورت هوشمند مدیریت می گردد.

مهمترين زيرسيستم هاي هوشمند که در این سامانه به کار گرفته می‌شوند مي توان به موارد ذيل اشاره نمود:

  • انواع دوربین‌های ثبت تخلفات نظیر دوربین‌های ثبت تخلفات سرعت، عبور وسایل نقلیه سنگین از خط سرعت، تردد در خط اضطرار برای وسایل نقلیه شخصی و عبور از خط ممتد( تغییر غیرمجاز لاین عبوری)
  • شناساگر‌های تشخیص وضعیت ترافیک
  • دوربین‌های نظارت تصویری
  • تابلوهای پیام متغیر خبری
  • تابلو‌های سرعت متغیر و تابلوهای کنترل خط
  • ایستگاه‌های هواشناسی
  • سنسورهای تشخیص زمان سفر و کنترل مبادی ورودی به بزرگراه (رمپ مترینگ)

 
همه این سیستم‌ها در فرآیندی یکپارچه مدیریت می‌شوند، برای مثال چنانچه یخ‌زدگی در سطح راه رخ دهد، ایستگاه‌های هواشناسی در سطح راه هشدارهای لازم را به سامانه مدیریت مرکزی می‌دهند تا سرعت در مناطق یخ‌زده در طول بزرگراه کاهش یابد و هشدارهای لازم به رانندگان بر روی تابلوهای خبری مندرج در سطح راه به نمایش درآید.

ایمنی یکی از مباحث اصلی مدیریت بزرگراهی است و این امر به کمک اعمال شدید‌تر قوانین، رصد دقیق وضعیت ترافیکی، تغییر وضعیت راه در شرایط بحرانی و اجرای خطوط اضطرار جهت واکنش سریع به حوادث رخ داده در سطح بزرگراه انجام می‌شود و با وجود خطوط ویژه وسایل نقلیه امدادی، دسترسی آن‌ها به محل حادثه و انتقال مجروحان تسریع یافته و ایمنی افزایش می‌یابد. بعلاوه در شرایط نامناسب جوی و در هنگام وقوع حوادث نیز امکان تغییر حداکثر سرعت مجاز و تغییر پیام‌های نمایش داده شده در سطح بزرگراه وجود دارد.

مهم‌ترین بارزه این مدیریت هوشمند، اصلاح رفتارها و ارتقای فرهنگ رانندگی در سطح بزرگراه‌ها است و نمونه‌های موفق اصلاح رفتارهای ترافیکی در تونل‌های شهری و بزرگراه طبقاتی صدر نشان می‌دهد که با بالا بردن استانداردهای مهندسی و اعمال قانون، امکان بهبود رفتارهای ترافیکی رانندگان وجود دارد. امید است با بهره‌گیری از امکانات حاصله از فن‌آوری بتوان کیفیت تجربه رانندگان در بزرگراه‌های تهران افزایش یابد.

برنامه مشابهی برای کریدورهای بزرگراه شهید زین‌الدین - همت - خرازی و همچنین کریدور آزادگان در دست مطالعه است.


print