SEARCH
09/23/2018 - يكشنبه 1 مهر 1397
 

ريشه بسياري از مشكلات تهران غلبه نگاه خودرو محور بر نگاه انسان محور است

 

شهردار تهران با انتقاد از بي توجهي توسعه حمل و نقل عمومي در پايتخت گفت:‌ در نتيجه اين غفلت، امروز شهر تهران در بين کلانشهرهاي مهم دنيا جزو پائين ترين رتبه ها از نظر درصد سفرهاي شهري با حمل و نقل عمومي است.

به گزارش خبرنگار شهرنوشت، محمد علي نجفي صبح امروز طي سخناني در هفدهمين کنفرانس بين المللي مهندسي حمل و نقل و ترافيک که در محل سالن همايش هاي بين المللي برج ميلاد تهران برگزار شد، ضمن تشکر از زحمات برگزار کنندگان اين کنفرانس تصريح کرد: استمرار و مداومت در برگزاري کنفرانس مهندسي حمل و نقل و ترافيک در طي سال هاي گذشته حاکي از آن است که مسئولان شهرداري تهران علاقه مند هستند تا براي اخذ برنامه و راهکارهاي نوين و آشنايي با نوآوري هايي که در حمل و نقل و ترافيک کشور ما و دنيا اتفاق مي افتد، از مجموعه نظرات و افکار براي بهبود کيفيت و کميت حمل و نقل در شهر تهران استفاده کنند.
وي ابراز اميدواري کرد که اين کنفرانس راه حل هايي براي عبور از مشکلات حمل و نقل و ترافيک، به خصوص کلانشهر تهران به مديران شهري عرضه کرده و منجر به ايجاد شرايط بهتري در ارتباط با حمل و نقل و ترافيک و نهايتا بهبود زيست شهري در پايتخت شود.
شهردار تهران خاطر نشان کرد: بحث حمل و نقل و ترافيک سال ها است که نه تنها زندگي شهري ما در تهران و ايران را تحت تاثير قرار داده، بلکه همه دنيا به صورت جدي درباره اين موضوع به تفکر پرداخته اند و براي حل اين مشکل دنبال راه حل بوده اند. در گزارش سومين اجلاس جهاني برنامه اسکان سازمان ملل نيز يکي از مباحث مهم و اصلي در زيست شهري و شهر مطلوب، به موضوعات مربوط به حمل و نقل و جا به جايي در شهر مي پردازد.
نجفي از ترافيک به عنوان يک مسئله جهاني ياد کرد و گفت: اين کنفرانس هم يک کنفرانس جهاني است تا از تجريبات و انديشه هاي افرادي خارج از ايران استفاده شود؛ اين تجربيات به ما کمک مي کند که بتوانيم از مجموعه گفته ها، بررسي ها و مطالعاتي که در دنيا پيرامون اين مسئله مطرح بوده است، استفاده کنيم.
وي يادآور شد: حمل و نقل و ترافيک از جهاتي موضوع ساده اي به شمار مي رود که فهم مسئله و تبيين آن خيلي روشن است؛ همچنانکه زندگي شهري - به خصوص شهرهاي پرجمعيت و کلانشهرها - درگير اين مسئله هستند و بايد براي آن راه حل هايي پيدا شود. ارايه راه حل نيز در بسياري از موارد چندان دشوار نيست اما شايد آنچه خيلي دشوار باشد، عملياتي کردن و اجراي آن راه حل ها است.
شهردار تهران به بيان نمونه هايي از شهرهاي مختلف دنيا که برنامه هايي را در حمل و نقل عمومي براي تامين منابع به اجر گذاشته اند پرداخت و تصريح کرد: در مثال هايي که در اين کنفرانس از شهرهاي مختلف جهان زده شد، در کنار نکات مثبت هر يک از برنامه ها، چالش ها جدي نيز وجود داشته است.  امروز ما هم در شهر تهران  براي اجراي هر برنامه اي به منظور تامين منابع حمل و نقل، عبور از ترافيک و مقابله با آلودگي هوا، با چالش ها و مقاومت هاي خيلي جدي روبرو هستيم که اين موضوع بايد به صورت جدي مورد توجه قرار گيرد.
نجفي با بيان اينکه «ترافيک تن و جان مردم ما را فرسوده و آزرده کرده و حتي از بعد اقتصادي نيز ميليون ها و شايد ميلياردها ساعت وقت مردم در طول شبانه روز، در ترافيک از بين مي رود» گفت:  اگر محاسبه شود، به راحتي مي توان اثبات کرد که سرمايه گذاري بيشتر بخش عمومي، دولت و حتي بخش خصوصي در حمل و نقل عمومي و حل مشکل ترافيک به طور قطع از نظر اقتصادي هم پاسخ مثبتي مي دهد بنابراين حل ترافيک از نظر اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي ارزش خيلي زيادي دارد.
به گفته شهردار تهران ريشه بسياري از مشکلاتي که امروز در تهران با آن روبرو هستيم، غلبه نگاه خودرو محور در برنامه ريزي هاي سال هاي گذشته در مقايسه با نگاه انسان محور است؛ همين موضوع نيز باعث شده که امروز در بهترين شرايط حدود 22 درصد سفرهاي شهري – بدون محاسبه تاکسي - از طريق حمل و نقل عمومي انجام شود.
وي تاکيد کرد: اگر طرح جامع حمل و نقل و ترافيک تهران و حتي برنامه پنج ساله شهر تهران که امسال در سال چهارم آن قرار داريم نيز به درستي اجرا مي شد، هم اکنون بايد حدود 75 درصد حمل و نقل تهران در قالب حمل و نقل عمومي انجام مي شد؛ البته اين رقم 75 درصد با احتساب سفر با تاکسي ها است ولي در حال حاضر نيز با محاسبه سفرهاي درون شهري با تاکسي، کمتر از 50 درصد از سفرها با حمل و نقل عمومي انجام مي شود. اين موضوع نشان مي دهد که در سال هاي گذشته اهتمام جدي به اين حمل و نقل عمومي وجود نداشته است.
نجفي با بيان اينکه «متاسفانه در سال هاي گذشته توسعه کاربري هاي مختلفي که در زمينه ها و مناطق مختلف مد نظر قرار گرفته، بدون جانمايي انسان محور انجام شده است» گفت: در نتيجه اين تصميم با کاربري هاي بزرگ مقياسي در شهر مواجه هستيم که دسترسي از طريق حمل و نقل عمومي ، دوچرخه و حتي پياده در آن نقاط بسيار مشکل است. به نحوي که با يک مرور ذهني به راحتي مي توان چند مرکز تجاري بزرگ را در ذهن زنده کرد که واقعا دسترسي هاي آنها از نظر حمل و نقل عمومي، دوچرخه و پياده بسيار مشکل است. در هيچ يک از اين موارد، هيچ مولفه انسان محوري درباره تصميم گيري ها مد نظر نبوده و همين امر باعث شده است که پويايي انسان و همچنين انسان به عنوان سلول بنيادين در زيست شهري مورد غفلت واقع شود.
شهردار تهران تاکيد کرد: در نتيجه اين غفلت، امروز شهر تهران در بين کلانشهرهاي مهم دنيا جزو پائين ترين رتبه ها از نظر درصد سفرهاي شهري با حمل و نقل عمومي است. براي يافتن راه حل براي اين مشکل نيز نبايد خيلي راه طولاني را طي کرده و به راه حل هاي پيچيده فکر کنيم بلکه به نظر مي رسد راه حل هاي قابل دسترسي وجود دارد، اما شرط اصلي وجود اهتمام و عزم لازم براي به کار گيري اين راه حل ها است.
وي در ادامه بر ضرورت توجه به توسعه حمل و نقل عمومي در پايتخت و منطقه شهري تهران که شامل تهران و شهرهاي اطراف است، تاکيد کرد و گفت: اگر بتوانيم شبکه ريلي شهرهاي اقماري به تهران را راه اندازي کرده و حمل و نقل عمومي را از نظر کمي و کيفي در خود شهر تهران توسعه دهيم، به طور قطع اين اقدام اصلي ترين راه حل پيش رو براي مشکل حمل و نقل عمومي و حل مسئله ترافيک تهران خواهد بود. مسئله دوم نيز اقدامات سلبي است که بايد در کنار اقدامات ايجابي انجام شود.
شهردار تهران افزود: در همه دنيا تجربه هاي زيادي براي کاهش مطلوبيت استفاده از وسيله نقليه شخصي وجود داشته که از آن جمله مي توان به اولويت قائل شدن براي خودروهاي پر سرنشين و حتي ايجاد مسير حرکت سريع اشاره کرد. علاوه بر اين توسعه سرويس هاي ادارات، به خصوص در مناطق مرکزي نيز از ديگر موارد مهم به شمار مي رود که در سال هاي گذشته برعکس آن عمل کرديم، به نحوي که دولت در اين باره از ابزار تشويقي استفاده کرد تا بخشي از اداراتي که سرويس حمل و نقل کارکنان خود را تامين مي کردند، نسبت به جمع آوري سرويس هاي کارکنان خود اقدام کنند. در اين ميان تنها بخشي از کارکنان به حمل و نقل عمومي روي آوردند و بقيه از حمل و نقل شخصي استفاده مي کنند.
نجفي از ايجاد لايه هاي بدون اتومبيل يا لايه هاي ممنوع از نظر ورود خودرو در کنار بالابردن هزينه هاي استفاده از خودروي شخصي در بعضي از مناطق شهري به عنوان ديگر راهکارهاي جهاني ياد کرد و گفت: در زمينه طرح جديد ترافيک که از سوي شهرداري تهران مطرح شد، عده اي با عدم آشنايي و عده اي نيز از روي اغراض سياسي يا هر غرض ديگري به شهرداري حمله کردند که براي تامين منابع مالي بيشتر، طرح جديد ترافيک را مطرح کرده است. البته مقداري از اين عدم آشنايي هم به ما بر مي گشت که در مرحله اول طرح جديد ترافيک را به خوبي توضيح نداده بوديم.
وي تاکيد کرد: همه محاسبات ما نشان مي دهد که اگر طرح جديد ترافيک به خوبي انجام شود، اتفاقا منبع درآمدي شهرداري از اين بخش در سال 97 کمتر از سال 96 خواهد بود. علاوه بر اين شهرداري در گذشته از کارت هاي شناور و آرم هاي ورود به محدوده طرح ترافيک به عنوان يک ابزار سياسي و قدرت اجتماعي استفاده مي کرده است که اين آرم ها را به چه کسي بدهد يا ندهد و يا سهميه ها به کدام گروه بيشتر يا کمتر اختصاص پيدا کند. اما در حال حاضر شهرداري داوطلبانه قبول کرده است که اين ابزار را کنار بگذارد و شرايط عادلانه و منصفانه اي به نفع عموم مردم اجرايي کند؛ همچنين کساني که مي خواهند وارد طرح ترافيک شوند بايد قبول کنند که هزينه هاي آن را خودشان بپردازند.
شهردار تهران تصريح کرد: حتي ساده ترين اقدامات که اجراي طرح جديد ترافيک است، با بيشترين مقاومت ها روبرو مي شود که اين موضوع نشان مي دهد، حل مشکل و عملياتي کردن برنامه ها تا چه حد سخت است؛ در حالي که برنامه ها از نظر تصميم گيري خيلي پيچيده نيست.
نجفي در ادامه سخنان خود به موضوع چند قطبي کردن حمل و نقل عمومي اشاره و ابراز کرد: ما در حمل و نقل عمومي يک قطب شامل اتوبوس و مترو را داريم اما بايد به شيوه ها و روش هاي ديگري از حمل و نقل عمومي نيز فکر کرد. در اين زمينه جا دارد که روي موضوع حمل و نقل ريلي سبک تري همانند
LRT  فکر کنيم که موضوعي قابل اجرا است اما به شرطي که عزمي براي پياده سازي آن وجود داشته باشد.
وي از حرکت به سمت شهر هوشمند به عنوان عنصري براي تحول حمل و نقل شهري، کاهش آلودگي، ترافيک و بسياري از مسايل شهري ياد کرد و گفت: شهر هوشمند به عنوان يک برنامه جديد شهرداري در اين دوره مطرح شده است. هم اکنون مطالعات و برنامه ريزي هاي شهرداري در اين زمينه آغاز شده و شورايي براي هدايت و راهبري برنامه دستيابي به شهر هوشمند در شهرداري تهران تاسيس شده است. اگر اين کار به نتيجه برسد از نظر کاستن بعضي سفرهاي غيرضروري که امکان انجام آن در فضاي مجازي وجود دارد تحولي رخ خواهد داد؛ همچنين حرکت به سمت شهر هوشمند منجر به توسعه فعاليت هاي دانش بنيان خواهد شد که مي تواند روي ترافيک و حمل و نقل تاثير بگذارد، از اين رو اين اقدام از جمله کارهايي است که به طور قطع بايد به سمت آن حرکت کنيم.
شهردار تهران در ادامه بر ضرورت فرهنگ سازي و آموزش درباره موضوع حمل و نقل و ترافيک به عنوان بخشي از حقوق و تکاليف شهروندي تاکيد و تصريح کرد: با وجود کم توجهي هاي صورت گرفته در بخش حقوق شهروندي، هم اکنون کل نظام و دولت يازدهم اين مسئله را به جد مطرح کرده اند و قرار است اقدامات و برنامه هاي عملياتي، اجرايي و حقوقي قوي تري درباره توجه به حقوق شهروندي در کشور مورد توجه قرار گيرد. در اين ميان  موضوعي که در کنار حقوق شهروندي بايد مورد توجه قرار گيرد و در آموزش هاي ما پررنگ تر باشد، تکاليف و مسئوليت هاي شهروندي و مقداري فراتر از آن، اخلاق شهروندي است که به کلي از آن غفلت کرده ايم.
وي افزود: ما شهري با 9 ميليون نفر جمعيت در شب و 11.5 ميليون نفر جمعيت در روز را اداره مي کنيم، بدون اينکه به زمينه هاي اخلاق، تکاليف و مسئوليت هاي شهروندي بپردازيم؛ اين از جمله مواردي است که بايد از تجربيات جهاني درباره بازتاب هاي اجتماعي پيش رفتن به سمت اين برنامه استفاده کنيم. علاوه بر اين در سطح خود کشور نيز تجربيات، مطالعات و اندوخته هاي زيادي در اين حوزه وجود دارد که قابل استفاده است.
نجفي ضمن ابراز خوشحالي از توجه به موضوع حمل و نقل در دولت دوازدهم، عنوان کرد: تلاش هاي وزارت راه و ديگراني که گزارش ها و اطلاعاتي را در اين بخش به رئيس جمهوري ارايه دادند ، باعث شد تا برنامه نوسازي ناوگان حمل و نقل عمومي توسط رئيس جمهور مطرح شود؛ در ادامه نيز اميدوارم منابع لازم براي اجراي اين برنامه در سال 97 تامين شده و دولت به صورت جدي  آنچه را که در اجراي برنامه مد نظر است، دنبال کند.
شهردار تهران خاطر نشان کرد: در اجراي اين برنامه بخش قابل توجهي به حمل و نقل عمومي در کلانشهرها بر مي گردد که اميدواريم با اجراي آن، حرکت جدي از نظر توسعه کمي و کيفي حمل و نقل در کلانشهرها به چشم بخورد؛ در اين مرحه نيز جاي خوشحالي است که مجلس توجه جدي به اين موضوع پيدا کرده است همچنانکه در بحث هاي قانون بودجه سال 97 تا کنون دو - سه موضوع قابل توجه به نفع توسعه حمل و نقل عمومي در شهرها به تصويب رسيده است.
وي با اشاره به مصوبه امروز مجلس شوراي اسلامي درباره امکان استفاده از فاينانس براي توسعه مترو در کلانشهرها و همچنين استفاده از اوراق مشارکت براي تامين مالي توسعه حمل و نقل عمومي و مبارزه با آلودگي در کلانشهرها، تاکيد کرد: اين موارد از جمله نکات مثبتي است که بارقه هاي اميد را در دل ما روشن مي کند تا با همت کارشناسان، صاحب نظران و همکاران در کنار تلاشي که در همه بخش هاي حاکميت از جمله شهرداري تهران انجام مي دهند، شهر تهران و همه شهرهاي کشور را به شهري براي زندگي زيست پذير و انسان محور تبديل کنيم.

سكونت و تردد دو ابر چالش كلانشهرهاي ايران
وزير راه و شهرسازي در مراسم افتتاحيه هفدمين كنفرانس بين المللي مهندسي ترافيك تاكيد كرد:نبود يك نظام حمل و مقل كارآمد، ايمن و سريع، حومه نشيني را كاهش و شهرنشيني را افزايش داده است .
" عباس آخوندي" با تاكيد بر اينكه امروزه شهرها با دو چالش امكان سكوت و تردد در شهرها مواجه است گفت:مشكلات زيست محيطي ، توسعه پايدار ، ترافيك ، افزايش جمعيت و حمل و نقل عمومي يكي از مسائل مطرح شده در چالش امكان سكونت است.
وي تصريح كرد: نبود يك نظام حمل و نقل كارامد ، ايمن و سريع حومه نشيني را كاهش و شهرنشيني را افزايش داده است.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اينكه هنوز حمل و نقل یکپارچه شهری در ایران شکل نگرفته است. اظهار کرد: اقتصاد ما خوداتکایی نداشته و بدون حل معضل مساله اقتصاد همه حرف ها تنها توصیه های کلی است.
 آخوندي گفت : زير ساخت هاي حمل و نقل عمومي در شهرها فرسوده است و ناوگان عمومي اعم از ريلي ، هوايي و جاده ايي شهر نيز به لحاظ كميت و كيفيت وضعيت غير قابل قبولي دارد .
وزير راه و شهرسازي با تاكيد بر اينكه هزينه حمل و نقل عمومي كمر شكن است اظهارداشت:حمل نقل شهري در پايتخت خودرو محور است كه بايد به ريل پايه  و انسان محور تغيير كند.
وي با بيان اينكه مشكل حمل و نقل كشور، كمبود منابع مالي است گفت: دولت ، مجلس و افكار عمومي بايد شفاف صحبت كنند ، به عنوان مثال پس از ١٣ سال راه اندازي فرودگاه امام همه ميدانيم يك حمل و نقل عمومي كارامد در اين مسير نياز است ، اما نبود منابع مالي و سرمايه گذاري در اين بخش ، سبب شده كه اين مهم صورت نگيرد .
وي از طراحي تي او دي ، (
TOD) در ٣٠ شهر كشور خبر داد و گفت: تغيير از حمل و نقل خودرو محور به ريل پايه در وزارت راه و شهرسازي آغاز شده است



02/18/2018 04:37:57 ب.ظ print