SEARCH
08/15/2018 - چهارشنبه 24 مرداد 1397
 

معاینه فنی تمامی خودروها در تهران از اول آبان‌ماه کنترل می‌شود

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: از اول آبان ماه خودروهایی که نیاز به معاینه فنی دارند توسط همه دوربین‌ها در سطح تهران به‌صورت 24 ساعت از کنترل می‌شوند.

به گزارش روابط عمومی معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، محسن پورسید آقایی در گفتگو با برنامه پارک شهر رادیو تهران از کنترل معاینه فنی تمامی خودروها از اول آبان ماه خبر داد و گفت: ما از الان باید به فکر زمستان باشیم، امسال در کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا که سازمان محیط‌زیست دبیر آن است، پیش‌بینی‌شده که از اول آبان ماه خودروهایی که نیاز به معاینه فنی دارند توسط همه دوربین‌ها در سطح تهران و به‌صورت شبانه‌روزی کنترل شوند. از اول آبان چه خودروهایی که وارد شهر تهران می‌شوند و چه در تهران هستند باید معاینه فنی داشته باشند.
وی افزود: در حال حاضر فقط در سطح محدوده زوج و فرد و در ساعات اجرای طرح ترافیک، معاینه فنی خودروها توسط دوربین‌ها کنترل می‌شود اما از اول آبان ماه این کنترل در همه ساعات شبانه‌روز و همه‌روزه‌ای هفته انجام خواهد شد. 


پورسیدآقایی با تأکید بر همکاری رسانه‌ها در اطلاع‌رسانی این موضوع اظهار کرد: از همه رسانه‌ها انتظار داریم در اطلاع‌رسانی این موضوع کمک کنند تا مردم از الان آگاه باشند و با نزدیک شدن به آبان ماه با هجوم خودروها به مراکز معاینه فنی مواجه نشویم.
وی افزود: خودروها تا 4 سال پس از تولید یا ورود به کشور، از معاینه فنی معاف هستند و وسایل حمل‌ونقل عمومی هم هر شش ماه یک‌بار باید معاینه فنی بگیرند. از دیگر اقداماتی که باید از اول آبان انجام شود این‌که علاوه بر خودروهای سواری، تمام کامیون‌ها و اتوبوس‌هایی که دیزلی هستند، باید معاینه فنی دریافت کنند. حتی خودروهای سرویس‌های عمومی هم حتما از اول آبان باید معاینه فنی داشته باشند.
رئیس سازمان حمل‌ونقل و ترافیک تهران با بیان این‌که خودروهای ورودی به تهران هم باید معاینه فنی داشته باشند، افزود: برای تمام جاده‌های ورودی به تهران دوربین نصب می‌کنیم. از اول آبان هر کامیونی که در سطح شهر تهران تردد داشته باشد و معاینه فنی نداشته باشد توسط پلیس راهور متوقف خواهد شد و علاوه بر اعمال جریمه، نسبت به اتوبوس‌ها و کامیون‌های دیزلی که فاقد معاینه فنی باشند، دستور توقف داده‌شده و به پارکینگ منتقل می‌شوند.
وی افزود: اتوبوس‌های شرکت واحد  بر اساس بخشنامه‌ای که ابلاغ کرده‌ام از اول مهرماه هر کدام معاینه فنی نداشته باشد شرکت واحد باید آن‌ها را تعمیر کند و برای معاینه فنی بفرستد. اگر چه در حال حاضر امکان خرید اتوبوس نو نداریم اما می‌توانیم موتور اتوبوس‌ها را تعمیر کنیم و دودزایی آن‌ها را کم کنیم.
شرکت واحد برنامه‌ریزی کرده که ما از اول مهرماه هیچ اتوبوس بدون معاینه فنی نداشته باشیم. اما مساله جدی ما اتوبوس‌های سرویس ادارات، کارخانجات و مراکز نظامی است. این‌ها اگر دارای معاینه فنی نباشند حتما از اول آبان ماه متوقف خواهند شد. بنابراین از الان باید دنبال گرفتن معاینه فنی باشند.
معاون شهردار تهران با تأکید بر این‌که اگر رسانه‌ها و افکار عمومی کمک کنند حتما امکان اجرای این طرح با جدیت وجود دارد، اظهار کرد: شاید امکان خرید خودروهای نو در شرایط فعلی و در کوتاه‌مدت وجود نداشته باشد اما امکان تعمیر موتور و دریافت معاینه فنی وجود دارد.
وی گفت: در مرکز معاینه فنی تهران نوبت‌دهی اینترنتی وجود دارد. اگر میزان مراجعه به مراکز معاینه فنی زیاد باشد امکان شبانه‌روزی کردن مراکز تهران را داریم. معاینه فنی سیار هم راه‌اندازی کرده‌ایم. همه تمهیدات را آماده می‌کنیم و از مردم عزیز درخواست می‌کنیم تا از هم اکنون برای دریافت گواهی معاینه فنی اقدام کنند و مراجعه به مراکز معاینه فنی را به پاییز موکول نکنند تا از مهرماه با شلوغی مراکز معاینه فنی مواجه نشویم.

مسئولین به جای استفاده از خطوط ویژه به کمپین سه‌شنبه‌های بدون خودرو بپیوندند
پورسیدآقایی در پاسخ به انتقاد یکی از مخاطبان رادیو درخصوص استفاده مسئولین از خطوط ویژه اتوبوس‌رانی برای دور زدن ترافیک گفت: تا وقتی‌که مسئولین از مردم جدا باشند درکی از مشکل مردم پیدا نمی‌کنند و جدایی پیش می‌آید. ما در شهرداری معتقدیم خطوط ویژه برداشته شود. البته استفاده از این خطوط در سطح سران قوا قابل توجیه است اما نباید همه مسئولین مشکل ترافیک خود را با این شیوه حل کنند.
وی تأکید کرد: مسئولین باید به سه‌شنبه‌های بدون خودرو بپیوندند. من شخصا روزهای سه‌شنبه با مترو و اتوبوس تردد می‌کنم. اگر هر یک از مسئولین حداقل همین سه‌شنبه‌ها را با حمل‌ونقل عمومی به سرکار بروند، خودبه‌خود استفاده از حمل‌ونقل عمومی رونق می‌گیرد.
معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران اظهار کرد: ما اگر یک‌چیزی را در سطح جامعه به یک مطالبه عمومی تبدیل کنیم مسئولین هم به آن تن می‌دهند. یک نمونه آن را در طرح ترافیک جدید تجربه کردیم. ما گفتیم همه مسئولین باید عوارض تردد در محدوده طرح ترافیک را مثل عموم مردم بپردازند، ابتدا خیلی‌ها می‌گفتند این کار شدنی نیست و امکان ندارد مسئولین مثل مردم عوارض بدهند چون قبلا آن‌ها سهمیه‌های ارزان داشتند اما وقتی با مسئولین صحبت کردیم همه گفتند ما می‌پذیریم به شرطی که همه مسئولین مشمول این طرح شوند و برای همه یکسان اجرا شود. این مساله خیلی راحت جا افتاد و همه مقامات دولتی و نمایندگان مجلس و... مثل عموم مردم عوارض یکسان می‌پردازند.
وی افزود: در مساله استفاده از خطوط ویژه هم اگر مطالبه عمومی ایجاد شود که این خطوط، مختص اتوبوس است و هیچ مسئولی نباید وارد این خطوط شود، فکر می‌کنم می‌شود همه را قانع کرد به شرطی که استثنایی قائل نشویم.

هم جریمه و هم عوارض برای تردد غیرمجاز در محدوده طرح ترافیک
پورسیدآقایی درباره پرداخت جریمه و عوارض توسط کسانی که وارد طرح ترافیک شده‌اند و عوارض طرح را پرداخت نکرده‌اند گفت: دیگر مثل سابق نیست که اگر کسی بدون خرید طرح ترافیک وارد محدوده شد، فقط جریمه شود بلکه علاوه بر جریمه، عوارض تردد را به شهرداری بدهکار می‌شود. عوارض متعلق به مردم و شهر است و به غیر از جریمه‌ای است که پلیس به خاطر تخلف، اعمال می‌کند. خودرویی که وارد مرکز شهر می‌شود عارضه‌ای به شهر وارد می‌کند که باید عوارض آن را بپردازد. خودروهایی که بدون ثبت‌نام و رزرو مجوز وارد محدوده طرح ترافیک شوند، علاوه بر جریمه، عوارض تردد را به شهرداری بدهکار خواهند بود.

پیامک‌های ارسالی برای شهروندان جنبه اطلاع رسانی داشت
وی افزود: ما برای این‌که شهروندان از میزان بدهی خود بابت عوارض تردد در محدوده طرح ترافیک آگاه باشند و این بدهی‌ها تجمیع نشود و دارندگان خودروها را غافلگیر نکند، از طریق پیامک به شهروندان اطلاع دادیم که میزان بدهی‌شان چقدر است و برای پرداخت آن باید اقدام کنند.
وی گفت: ما به همه شهروندانی که شماره تلفن‌هایشان را در سامانه داشتیم پیامک ارسال کردیم و میزان بدهی‌شان را اعلام کردیم و گفتیم که اگر نسبت به شماره پلاک یا نوع سهمیه خود اعتراض دارند به سامانه «تهران من» مراجعه و اعتراض خود را بیان کنند تا به آن رسیدگی کنیم. این پیامک‌ها جنبه اطلاع‌رسانی داشته و شهروندان را آگاه کرد.
وی خاطرنشان کرد: شهروندان برای اطلاع از میزان بدهی عوارض تردد خود می‌توانند کد *137*3*3# را از طریق گوشی تلفن خود وارد کنند. همچنین می‌توانند از طریق سامانه «تهران من» از میزان بدهی خود آگاه شوند، البته افرادی که در این سامانه ثبت‌نام نکرده‌اند ابتدا باید ثبت‌نام کنند.

اتوبوس‌های دودزا حق تردد ندارند
پورسیدآقایی اظهار کرد: ما برنامه‌ای برای خرید اتوبوس نو داریم. دولت هم طرح نوسازی ناوگان عمومی را اجرا می‌کند که قرار است امسال ۱۶۰۰ اتوبوس را به شهر تهران اختصاص بدهد. ما مجوز انتشار اوراق مشارکت ۵۰۰ میلیارد تومانی را می‌گیریم که از طریق آن اتوبوس بخریم. این نوسازی ربطی به دودزا بودن اتوبوس‌ها ندارد و از ابتدای مهرماه اتوبوس‌های دودزا و فاقد معاینه فنی در شهر تردد نخواهند داشت. شهروندان می‌توانند از اتوبوس‌های دودزا عکس و فیلم بگیرند و برای ما بفرستند تا متوقف و تعمیر شوند.

درمان اصلی ترافیک تهران، استفاده از حمل‌ونقل عمومی است
معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در پایان این گفتگو درباره راهکار اصلی برای درمان ترافیک و کاهش آلودگی هوا اظهار کرد: ترافیک تهران با بزرگ کردن بزرگراه‌ها و تعطیل کردن مراکز تجاری و اداری حل‌وفصل نمی‌شود. همه دنیا این‌ها را دارند اما آنچه حل می‌کنند تقویت حمل‌ونقل عمومی و استفاده نکردن از خودروی شخصی است. ما باید عادت استفاده از خودروی شخصی را ترک کنیم. باید کاری کنیم که افراد به‌جای اینکه عادت داشته باشند از پارکینگ منزلشان تا محل کار را هر روز در ساعت و مسیر مشخصی با خودروی شخصی رفت‌وآمد کنند از حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند. شاید افراد مجبور باشند نیم ساعت زودتر از منزل خارج شوند اما این به نفع زندگی آینده‌مان و شهر سالم است.

 



07/31/2018 12:45:11 ب.ظ print